EmiliasFamilj

Alla inlägg under maj 2009

Av Martina - 31 maj 2009 22:19

Jag ska blogga snart igen. Har varit lite trött bara. Imorgon är det första arbetsdagen på 1,5 månad. Och Emilia ska på dagis. Hörs förmodligen på onsdag:-)


God natt!

Av Martina - 22 maj 2009 21:41




 

 Emilia och Lukas på promenad med Smilla


 Ett flervåningsfågelbo i en spricka i trädet

 Massor av ramslök i skogen på Landön

 Tyvärr Emilia det blir ingen hund...

 Emilia spelar piano med sin farmor



Go natt


Av Martina - 19 maj 2009 21:13


Dagarna flyger iväg så det får bli lite bildblogg för jag pallar inte skriva en uppsats:-)


Jag och Emi var hos Linda här om dagen. Vi gick en lång runda i sommarvärmen. Jag måste säga att jag har nog varit lite för snabb på att dömma Gärds Köpinge. Det var superfint där vi gick så jag gör gärna om det.










I söndags blev det en runda till Skånes djurpark med föräldrargruppen. Det var perfekt väder och trevligt sällskap. Kul att träffa alla det var ju ett tag sen. Men jag erkänner att jag var lite nervös över att träffas  igen, jag var osäker på om det skulle kännas jobbigt. Vi har ju gått igenom våra barns första levnadsår tillsammans,rädslor, glädje, gett varandra tips, jämfört osv. Nu har jag helt plötsligt en flicka med en obotbar sjukdom och rädslan har blivit sann. Men det kändes bra och vi tackar alla för att ni har tänkt på oss.





Tack för det jättefina halsbandet. Älskar det.




Tack till familj, vänner, arbetskamrater m fl för alla besök, samtal, sms, hälsningar, blommor mm. Det har kännts bra att ni alla har funnits med oss i denna tid av rädsla, oro och sorg. Nu har vi börjat komma in i det nya sättet att leva och det kommer att bli underbart och härligt igen.



Kram kram



Av Martina - 14 maj 2009 22:56

Idag var det dags för återbesök i Lund. Nu i början kommer vi att åka ner var 14:de dag ungefär. Första besöket var med sjukgymnasten. Det gick sådär. Emilia sket typ 2 ggr under ett 20 min pass!!! Pga alla antibiotika kurer så har hennes naturliga magbakterier försvunnit och en annan bakterie tagit över vilket leder till att hon är dålig i magen och fortsätter att gå ner i vikt och den dåliga avföringen fräter på hennes hud så hon får ont när man ska torka henne. Tycker faktiskt lite synd om henne.


Sen var det dags att träffa läkaren. Vi tittade på hennes röntgenbilder av lungorna och han visade oss hur man avläser dom. Sen lyssnade han på lungorna, kände på magen mm. Emilia har fått lite barneksem i knävecken så det blev lite salva utskriven också. Varför inte lite mer mediciner när hon ändå tar så många..

   


Efter det var det träff med kuratorn. Hon är väldigt duktig på mycket som  rör behoven runt sjukdomen Cystisk Fibros men tyvärr går hon i pension nästa vecka. Hon hann dock att hjälpa oss med några betydelsefulla möten som ska göras vilket vi är mycket tacksamma för. 

Sista mötet blev med dietisten. Lite allmän genomgång och viktkontroll.


Nu ikväll var det dags för något mycket trevligare nämnligen BOWLINGTURNERING med jobbet. Jag, Anna och Linda hade anmält oss från vår grupp. Vi klädde oss i ljusgula teamkläder för att verkligen visa att vi går inför uppdraget:-). Kaxig som fan så låter jag mina föräldrars granne veta att han ska få stryk så det ryker om det. Tyvärr hamnade vi banorna brevid varandra. De satte den ena striken efter den andra medans vi sköt av banan, tappade klot och snubblade rundor... Men kul hade vi.



 

Nu är jag supertrött och ska snart lägga mig. Visar lite bilder från tidigare i veckan. Sov gott.


Emilia hjälper till med tvätten.

Tjejen har blivit duktig på att inhalera.

Hos farmor på Landön

Ska jag plocka han eller??? Neeeeeej

Dagliga promenaden när emi ska sova

Snart hemma igen...

...och då sover hon oftast 1,5 timme till (skönt)

En gullig bok som Lotta har gjort....

...med inte fullt så gulliga foton:-)

?

Av Martina - 13 maj 2009 21:37

Jag orkar inte blogga så mycket ikväll men vill ändå säga grattis Ilona och familjen, det blev supermysigt. Hoppas att allt går bra under förlossningen. Det kan ju inte vara lång tid kvar nu. Ta hand om varandra. Kärlek.


          

Av Martina - 12 maj 2009 22:17

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DE9IchvpOPk&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DE9IchvpOPk&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Av Martina - 12 maj 2009 21:44

Här kommer lite bilder från tiden i lund plus lite till.



 Emilias nya rutchkana. Det är bra att hon klättrar och tar ut sig så att hon använder djupandningen.


Akta mamma!!!


Sjövild, åker med huvudet före!


Lite shopping. Hade bara vinterkängor med sig till Lund.




Roligt när man når att se ut genom fönstret.


I denna korridor sprang vi mycket. Emilia ska ju träna ihop med att hon ska inhalera.




Lite nyfiken får man ju vara.


Emilia förbereder inhalationsapparaten (eller försöker sabotera den)


Han ser nog inte...


Emilia fick en supersöt nalle av en mamma och hennes dotter som också låg på avdelningen. Jag skriver inga namn eftersom att jag inte vet om jag får. Men stort tack iallafall, emilia går alltid runt med sin nalle.


Det blev en tripp till Sofiaparken med. Pallar ju inte vara på avdelningen non-stop.




Patienthotellet. En av oss fick sova här och en av oss med emilia på avd. Vi turades om.


Usikten från rummet på avd.


Så här sov vi. Emilia i en säng från andra världskriget och vi i en sleten bäddsoffa. Men vi är enormt tacksamma för möjligheten att va tillsammans.


Av Martina - 11 maj 2009 21:28

Idag har jag kännt mig trött och hängig. Är förkyld och det snurrar i huvudet stundtal. Ja jag har verkligen haft bättre dagar.

                               


Emilia har varit lös till vattnig i magen hela helgen så jag ringde vår kontakt i CF-teamet i Lund och frågade vad jag skulle göra. Jag hade redan ringt i fredags ang detta så de hade hunnit fundera lite. Jag blev tillsagd att ta ett avföringsprov...alla ni som säger att inget upplevs räligt när det kommer till ens eget barn ljuger vill jag bara tillägga.


                                          


Det var inte riktigt vad jag ville jucksa med idag, ville egentligen inte gå utanför dörrarna. Men det var bara att packa ihop och köra ner till Per UNDERBARA Per Zetterlund på Åhuskliniken och hämta provrör och remisspapper. Jag undrar varför solen alltid skiner hos Per? Varje gång vi har varit där så har solen stått högt på himlen. Stort TACK för all hjälp Per, vill ge dig en stor blomma för att du vågade ta reda på vad vi behövde veta och för att du lyssnade och trodde på oss.


           


Förlåt alla som jag inte har ringt eller hört av mig till de här dagarna nu som gått. Malin-jag glömde igår men hörde av mig idag. Linda B- jag slår en pling imorgon. Theresia-förlåt, förlåt,förlåt hade tänkt titta förbi idag men orkade inte.Sofie och alla andra-jag dissar er inte, är inte med på planen bara:-(


Ser fram emot söndag då vi ska till skånes djurpark med hela föräldrargruppen. Efter det blir det kalas då min far fyller år:-)


  

Ovido - Quiz & Flashcards